CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Google+ Followers

Wednesday, February 27, 2013

Asslamu’alaikum…



 oh specialnya adik Hyperactive.. ^_^’


Sje nk cter2..skadar pndapat.. ^_^Selalunyalh kn.. yg hyper ‘extra’ behavior ni dalam umur 3 tahun ke atas..tupun dalam gen mak dan ayahnya..jangan salahkan mereka andai mereka melakukan kesalahan..didik mereka menggunakan akal..n…..

dengan lebih ‘kasih sayang’..mengikut kajian… mereka ini adalah insan yang banyak berfikir dengan mengeluarkan banyak persoalan untuk di beri pada kita untuk d fikir2 kn..hm....kanak2 seperti itu jangan menggunakan emosi kerana ‘emotional’ mereka lebih higher dr kita pemikirannya..see..thats y kadang2 kita x terpikir pe yg mereka fikirkan ^_^’

..sebaliknya ‘masuk’ lah ke dalam dunia mereka dan cuba menggunakan ‘psyco’..try ajak berbual dan berbincang spt pbualan bersama2 org dewasa..try with them.. ^_^ ..JANGAN asyik mendera..itu memang salah..kerna nanti di anggap ‘hanya’ secebis sahaja kasih sayang untuk mereka sedangkan kasih sayang itu WAJIB diberi sama rata..


kanak2 seperti itu jangan HANYA mengarah tapi tunjuk ajar padanya agar LEBIH mengerti..hakikatnya semua melakukan kesalahan yang nyata tapi kebanyakan ibu bapa selalu LEBIH memarahi anak yg hyper sedangkan kesalahan yang dilakukan oleh anak kecil itu dengan kanak2 yang lain sama sahaja…jika mereka sedang marah..menunjukkan sesuatu yang rasa tidak puas hati …pergi padanya dan ‘peluk’ lah dia serta lafazkan istighfar mu dalam hati agar turut mengalir kasih itu padanya..

kadang2 kanak2 seperti itu kan berfikir ‘aku buat mcm ni n adik lain buat macm ni jgk tp knp aku yang lebih di marahi sedgkan kesalahan sama sahaja’??..seperti yang disiarkan oleh akhbar METRO pada 1/2/2013 di dada hadapan ‘kanak2 hyperactive meninggal akibat didera oleh ibunya kerana terlalu nakal’..ALLAHu akbar..

ingat kawen2 ni hanya untuk nafsu kah??ALLAHu akbar..kt mana didikan Rasulullah?kt mana petua yang Rasulullah ajar mendidik anak2?jangan sekadar HEBAT mengetahui bab kahwin tapi dah dapat anak lain jadinya..na’uzubillah.. ...

wahai ibu pada..para pembaca..para pemuda pemudi yang ALLAH rahmati semua…setiap laluan hidup ini ada pilihan..jangan salahkan ALLAH andai diri sendiri yang tersalah memilih..janji ALLAH dalam ayat quran itu benar.. ‘tidak di kata kamu beriman sehingga kamu diuji’..ALLAHu akbar..

ku punyai adik hyperactive  ^_^  ..nakalnya melucukan tp kdg2 teruji ngn iman..ngn kehadirannya menyerikan lagi suasana kami semua..alhmdulillah…kan ku pastikan adikku Muhammad husama muzakkir kan menjadi adik soleh..insyaALLAH..teringat perbualan dengannya..


ngn adikku..  ^_^
Adik : akak..bila kiamat?citer sikit..(ngan wajah yang sungguh2 nak tahu n mengharap)
I: (senyum) ^_^ ..erk kiamat 2 akan berlaku jika semua tanda2 besar dan kecil dah terjadi ..tapi tarikh kiamat kita x tahu ble..(seringkas mungkin jawapnku)..
Adik: oh mcm 2..ok2  (angguk2 tanda paham)

……..Selepas solat zohor berjemaah……………

I: dik..erm nape akak Nampak td dik solat zohor banyak rakaat ?zohor kan 4 je dik?  ^_^’
Dik: sebbnya nanti kalu tbe2  kiamat waktu asar dik dah solat terus n nnti blh masuk syurga terus sbb dh solat asar..hehe
I: erk…..tekejut dalam masa yg sama senyum n mndoaknnya…insyaALLAH..  ^_^
# dah ada hargai..sbb semuanya pilihan itu sementara yg ALLAH beri #

0 comments:

Post a Comment