CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Google+ Followers

Friday, December 27, 2013

ALLAHu ALLAH ..



HATI, bukan tempat simpan RASA BENCI ....






HATI adalah 1 tempat yang ALLAH khususkn hanya untuk DIA , n untuk orang2 yang menyayangi ALLAH sepertimana kita menyayangi DIA ,


Hati bukan lah tempat untuk meletak atau untuk menyimpan perasaan2 tidak baik , kerna hati adalah 1 tempat yg teramat suci iaiatu tempat IBADAH sebagai seorang HAMBA , hati itu akan mudah rapuh seperti mana perasaan , kerna hati itu HIDUP n dia juga punya tuhan sepertimana tuannya punya perasaan , 


HATI itu seringkali merintih untuk d siap kn segala2 bekalan pahala untuk menuju tuhan sepertimana tuannya lakukan , sebagai seorang hamba , kena n selalu berbicara pada hati ..



Wahai Teman,



Percayalah hati itu akan berkata2 dalam bicara yang anggota lain akan paham , tp ngn cara berbicalah ngn hati itu ..

Izinkan hati itu meluah kn pe yang di pendam pe yang diri tu lakukan pdnya  , ajar dari awal untuk hati cara2 untuk berhemah , lemah lembut , kerna ia akan berkenaan dengan hati tuannya ..



Pe yg ana nk sampaikan pd tulisan ini adalah berkenaan ‘hati empunya diri n hati pd insan yg juga punya hati’  .. ha ayat dh belit2 ase , ( tp harap paham ) 



Teman, Jangan ingat orang yang melihat , mendengar , yang menadah telinga itu tidak mempunya perasaan , cuba bayang kan n cuba rasa berada d tempat orang yang apabila tiba2 d marahi pe hati 2 rasa ?? sakit , sedih , kecewa , terkejut ………… Teman, kalu mahu meluah sesuatu berkenaan dengan rasa tidak puas hati bukan lah pada ketika sedang marah , bukan ketika sdg bayaknya masalah , bukan ketika sedang rasa dengki itu melebar2 pada insane lain … Cuba istighfar dulu .. tarik nafas , n fikir banyak2 dulu



Adakah apa yang aku nk buat nk betul ?


Adakah apa yang aku nk buat ni mendapat pahala daripada ALLAH ?


Apakah cara meluah melenting2 macam ni  akan mendalamaikn lagi hubungan aku n dia pada masa2 akan datang ?


Semua ni kena FIKIR .. bukan slamber luah x tentu pasal tnpa tujuan , kalu tanpa tujuan yg baik ku yakin antara kedua2nya akan sakit dek tersalah menggunakan cara .. kalu teman2 x suka masakan ALLAH .. 


Renungkan jp ..



Contoh ayat ‘ maaf , saya marah2 td sebab dah lama 'pendamkan perkara' ini kt awak ‘ ?? Contoh kalau kita dalam keja ber GROUP kita jangan buat sorang2 n jangan ase kita je yg HEBAT … GROUP is kumpulan .. buat lh sama2 .. sama2 susah ..


Nanti apabila kita dah berharap pada ssuatu n kita x dapat perkara itu sudah tentu kita akan kecewa di akhirnya .. Sebab kita buat sorang2 .. cuba buat ramai2 n andai kata d akhirnya perkara itu kita x dapat , at least kita akan rasa sama2 sebab buat keje SAMA2 .. together …  
                   
                  Itu bezanya ..



Kalu kecewa sorang2 di akhirnya nnati mulalah nk SALAH kn org , then luah dari hati ase x puas hati ngn sikap orang itu n orang ini , padahal x perasan pn yang diri itu sedang TENSION .. Jangan kerna kita yang menanggu SAKIT / X PUAS hati pada sesuatu perkara,  org lain yg terkena BISA .. 



Then kalu tiba2 tengah marah,  x salahkan ambik wuduk tika sedang marah ..apabila berlaku pertelingkahan antara kedua2nya maka d situ SYAITAN adalah makhluk yg paling riang ..mahukan begitu ? x nk kn ? kalu x nk jaga baik2 bicaramu ..  
Tipu kalu diri sendiri x pernah terasa hati ngn teman2 yang lain , ye pernah , tp kita kena punya cara yang berhemah untuk luahkan .. bukan ngn cara untuk terus wt huru hara , andai kata mahu meluahkan rasa tidak puas hati ajak baik2 untuk bbincang , tempah 1 hari untuk selesaikan masalah , bincang baik2 dari hati ke hati ,cara mcm ni ALLAH pun suka .. kerna bicara itu akan terus pada hati .. sayang hati jaga kata2 ..






#  Teman, rasai lah hati insan yang sedang menjaga hatimu , banyak dia berkorban untuk dirinya padamu tp d akhirnya dia yang terkena tempias kemarahanmu , bukan dia minta untuk di belai , tp dia sedang bersungguh2 untuk menjaga UKHWAH bersamamu , hargai dia sebelum ALLAH ambil nya dr hidupmu #


0 comments:

Post a Comment